Geoblog.pl    beztroski    Podróże    Azja poł.-wsch. - 4 miechy na ryżu-część 2    Poya Lisa jest Bomba!

Poya Lisa jest Bomba!

Indonezja
Indonezja, Bomba

Publiczną łodzią razem z tubylcami i tradycyjnie już z masą towarów typu skuter,paliwo,cement,art.spożywcze po 3 godzinach docieramy wkońcu do wysepki Poya Lisa nieopodal wioski Bomba.
Togeany to kilkadziesiąt wysp i wysepek położonych w zatoce Tomini,doAmpany jest najbliżej,około 40 km,natomiast do przeciwległego portu Gorontalo około 80 km.Turystyka właściwie dopiero tu raczkuje i pewnie nie szybko się rozwinie ze względu na brak dogodnego transportu.
Poya Lisa to prywatna wysepka wielkości około 200 x 100 metrów,11 bungalowów,restauracyjka i 2 malutkie plaże z białym piaskiem.Płaci się tu za pobyt z wyżywieniem,3 posiłki dziennie plus herbata,woda.Normalnie wczasy all inclusive:-). W menu przeważają ryby i ryż oczywiście.Przesympatyczną atmosferę tworzą właściciel Mr.Ismail i kilka osób obsługi,ale i turyści tu mieszkający.Nas białasów było w porywach od 4 do 11 osób,więc tłoku nie ma:-).
Rafka dookoła wysepki taka sobie,ale za to rafa na którą można popłynąć łódką za parę groszy wręcz niesamowita.Tak pięknej w Azji na pewno jeszcze nie widzieliśmy,ogromne pola niezniszczonych koralowców i tony ryb.Podczas jednego ze snorkelingów natknęliśmy się na rekinka (BlackTipReefShark).Miał metr,może metr dwadzieścia,zrobił wokół nas 2 okrążenia w odległości 6-8 metrów nie spuszczając z nas oka.Wrażenieniesamowite,normalnie „Szczęki” się przypomniały.Rekinek doszedł na szczęście do wniosku,że nie ten przedział wagowy i sobie odpłynął:-).
Wysepka jest można powiedzieć odcięt od świata,brak internetu,zasięgu telefonów,prąd z generatora od 18.00 do 23.00.Baliśmy się trochę jak damy radę w nocy bez wiatraka,wkońcu do równika mamy kilkadziesiąt kilometrów,ale jest niezle.Generalnie domek jest bardzo przewiewny,śpimy też przy otwartych drzwiach i oknach.Dzięki temu mamy nocnych gości – szczur dobierał się do naszych zapasów,ogromnego swierszcza ( zresztą tu wszystkie stwory są mega rozmiarów),no i wreszcie kraba kokosowego ,który tupał całą noc.